Már régóta érlelődik bennem a gondolat, miszerint a táplálékkiegészítő gyártók és forgalmazók
reklámjai által kreált ideáloknak erőteljes szerepe van az emberek
eltorzult testképének kialakulásában, ezen keresztül pedig az egyre inkább
elharapódzó kokszhasználatban.
Millió és egy tanulmány készült már arról, hogy a
divatmagazinok és egyéb hasonló médiumok által preferált csontsovány lányok
képei hány – egyébként normális testalkatú – lánynak okoztak súlyos önértékelési zavarokat, ezáltal
pedig anorexiát és bulimiát. Vajon valamelyest ellenkező előjellel nem ugyanezt teszik ezek a reklámok?
Vegyed, vigyed, egyed!
A gyártóknak egyetlen nagy célja van a világ összes
iparágában: megteremteni az igényt a
termékükre. Ennek pedig a legbiztosabb és legkézenfekvőbb útja az, ha az emberekben
elültetjük az elégedetlenséget.
Az elégedett ember ugyanis nem fogyaszt
ész nélkül, a mértékletesség azonban nem táplálja a fogyasztói társadalom
belső égésű motorjának tüzét. Hova lennének a nagy vállalatbirodalmak, ha az
ember venne egyszer egy okostelefont, és aztán öt évig nem is akarna másikat? Vagy
ha mindenki csak a legszükségesebb ruhadarabokat venné meg reális áron, és
addig hordaná őket, amíg le nem szakadnak róla?
És mi lenne a táplálékkiegészítő gyártókkal, ha az emberek
megelégednének azzal a fizikummal, amit tiszta
kajával és edzéssel el lehet érni? Mi lenne velük, ha nem lenne mindenki
olyan végtelenül frusztrált a nem hibátlan külsejét illetően, hogy képes szinte bármit megvenni akármilyen
áron, amiről egy kicsit is úgy gondolja, hogy közelebb juttathatja őt a
reklámplakátokon feszítő férfi- és nőideálokhoz? Mi lenne, ha a reklámokon egy átlagember számára is elérhető fizikum
lenne a termék mellett?
Nyilván nem az 58 kilós Pistike, hanem mondjuk a 82 kilós, naturál izomzattal és naturálban hozható és
fenntartható szálkássággal rendelkező Ferike. Persze mindnyájan tudjuk, mi
lenne. Az embereknek egyrészt nem
keltené fel a figyelmét kellő mértékben a reklám, másrészt nem okozna számukra megfelelő szintű
elégedetlenséget ahhoz, hogy kiváltsa a vásárlást. Hiszen ránéznének a jó,
de nem irreális fizikumú Ferikére, és nem éreznék magukat egy nagy adag szarnak
mellette, hanem csupán valamivel rosszabbnak.
Forrás: Fitness Atlantic |
De nem annyival, hogy ez rendesen önértékelési zavarokat okozzon számukra, amikor belenéznek otthon
tükörbe, annak ellenére, hogy lejárnak a terembe, grammozzák a kaját, és
voltaképpen egy teljesen rendben lévő külsővel rendelkeznek. Mivel pedig nem lennének annyira elégedetlenek
magukkal, ezért nem éreznének erős késztetést arra, hogy különböző termékek
vásárlásával mindenképpen javítsanak a kinézetükön. Sőt még az is lehet,
hogy egyesek egyszer csak elérnék azt a szintet, ami a reklámplakátokon is
látható, és többé már nem éreznének olyan ellenállhatatlan vágyat egy ilyenre
pillantva, hogy megszállottan tovább fejlesszék a fizikumukat annak a pornak
vagy kapszulának a segítségével.
A felelősség hárítása
Persze lehet azt mondani, hogy micsoda hülye az, aki azt
hiszi, hogy a képen látható romszáraz vadállat a szintén a képen látható táplálékkiegészítőtől lett olyan, amilyen. Csak hogy ez egy irdatlan sunyi és aljas csúsztatás.
Ugyanis senki sem hiszi ezt, és ezt
az így érvelők is nagyon jól tudják. Ahogyan azt is, hogy ezek a reklámok nem a tudatra, hanem a tudatalattira hatnak.
Nem a szellemet célozzák meg érvekkel, hogy vedd meg ezt a terméket ezért és
ezért az egzakt módon meghatározott előnyért. Az alantas ösztöneinket bombázzák azáltal, hogy oda raknak egy csúcs fizikumot, amit
azért sokan elfogadnánk, de legalábbis szívesen megközelítenénk, odaírnak még valami faszságot, hogy
„extrém bedurranás” vagy „ütős anyag”, és odarakják
mellé a terméket. Nem mondanak semmit, hogy ettől aztán ilyen geci izmos
leszel, meg ilyen kurva száraz, csak odateszik, aztán mossák kezeiket, hogy hát
ők, kérem szépen, semmi ilyesmit még csak sugallni sem akartak. Az csak egy
bajnok, az meg a termékünk, most mi van?
Forrás: umsabadoqualquer.com |
Hát az van, hogy a
kis ösztönszintű tudatalattija az embereknek összekapcsolja a kettőt
akaratlanul is. Ott az a táplálékkiegészítő, ott az a vágyott fizikum, ott van mind a kettő
egy képen, van közöttük valamiféle homályos
összefüggés (egy szponzori szerződés a reklámarccal, de ez éppen elég), és
bumm. A következő rendelésnél már sokkal könnyebben kerül be a kosárba a
szokásos vitamin és tejsavófehérje mellé a legújabb atombedurrantó, überfaszom
szupermátrix szarság.
A fogyasztás dinamikája
Ez eddig mondjuk tegyük fel hagyján lenne, mert hát jó,
kicsit megnyomorítjuk lelkileg az embereket, hogy megvegyék a termékeinket,
elég undorító dolog ez, és egy normális világban börtön járna érte, de oké.
Csak hogy van a dolognak egy olyan – talán nem kívánt, de nagy ívben leszart –
mellékhatása, hogy ha az ember elméjébe
kitartó munkával és rengeteg képi anyaggal beleplántálsz egy ideált, akkor
mindenáron annak leképzésére fog törekedni. Ha egy alfahím képét sugallod, aki azért olyan kurva elégedett, mert Gillette-el borotválkozik, akkor emberünk a legközelebbi vásárlásnál valamilyen láthatatlan kéz által vezérelve egy Gillette-et fog venni. Feltéve, hogy egyébként bizonytalan vagy semleges lenne azt illetően, hogy melyik márkát is válassza.
Hiszen tetszett neki, amit a hirdetésben látott. Az a képi világ, az a hangulat, az a fíling. Ő
is szeretne ugyanis olyan magabiztos és menő lenni, mint az a csóka a
tévében, aki voltaképpen egy eszményi
férfi, a tudatalattija pedig azt fogja neki tolmácsolni, hogy egy ilyen hím ilyen borotvát vesz magának.
Aztán persze megveszi, és mégsem jön az érzés a tükör előtt állva, habos
pofával, csak az elégedetlenség marad,
amit a reklámok által közvetített, falsch kép alakított ki benne, és ami további vásárlásra fogja sarkallni.
A reklámok és a média agymosása ugyanis elképesztő hatékonysággal alakította ki
az emberekben a boldogság és a fogyasztás
közötti párhuzamot.
És képbe jön a koksz
Nos, visszatérve a
táplélékkiegészítők világába, a képlet itt is ugyanaz. Egy ideál, amitől mi
messze vagyunk, de szeretnénk hozzá közelebb jutni, és egy termék, amit ezzel
az egésszel összefüggésbe hoznak. A terméket megvesszük, mégsem leszünk Kai
Greene-ek, marad az elégedetlenség, a törekvés az elérhetetlen elérésére és a
további fogyasztás. Ennek a sztorinak van azonban egy másik folyománya is. Hiszen
ha az adott táplálékkiegészítővel nem
is, de szteroidokkal azért már jóval közelebb lehet kerülni ahhoz az
eszményképhez, amelyet követendőnek programoztak az elménkbe a gátlástalan
agymosással. Aki pedig egy kicsit bizonytalanabb, befolyásolhatóbb vagy érzékenyebb,
az nagyon könnyedén fog veszélyes és illegális szerekhez nyúlni, nem foglalkozva
az esetleges kockázatokkal, ha már a média segítségével elkövetett gátlástalan
profithajhászás kellőképpen megnyomorította a lelkét.
Forrás: Drug Treatment |
Aki valamelyest tudatosabb, annak sem könnyű, hiszen józan ésszel legyőzni az ösztönvilágunkat
kemény, emberpróbáló feladat. Sok vívódás és belső harc vezet a lelki
békéig, és mivel állandó a külső nyomás, ezért sohasem lehet teljes a
megnyugvás. Aki viszont ilyen téren gyengébb, annak semmi esélye, és ha valamilyen külső körülmény - mint
család, barátok vagy akár anyagi korlátok – nem állítja meg, akkor ő is beléphet a szteroid használók klubjába.
Mindezt nem versenyzői ambícióból, nem
elhivatottságból, hanem pusztán azért, mert gátlástalan marketingesek szeretnék minél hatékonyabban eladni a
termékeiket. A fiatalok pedig még védtelenebbek és még fokozottan
veszélyeztetettebbek, és ha az állam ügyel arra, hogy ne mérgezhessék őket
alkohollal és cigarettával tizennyolc éves koruk alatt, akkor arra sem ártana
figyelmet fordítani, hogy az elméjüket se szennyezhessék, amikor még a
leginkább fogékonyak és befolyásolhatóak.
Ez nem foci
Meg kéne érteni, hogy a reklámok által sugallt eszményképek
minden tekintetben károsak, de a testépítésben ez fokozottan igaz. A testépítést nem lehet ugyanúgy
kommunikálni, mint a többi sportot. Egyrészt ez maga a tömegsport, ami versenyzésre majdhogynem teljesen alkalmatlan,
mivel totál szubjektív az értékelése, másrészről ebben a sportban a legszembeötlőbb a doppinghasználat eredménye.
Ezenfelül sok esetben az ismert versenyzők és a versenyzői ambíciókat nem
dédelgető, de elszánt hobbisták között az egyetlen különbség a cucc. Látni kell
ugyanis, hogy a testépítésben magára a
sportteljesítményre (edzés, táplálkozás) viszonylag sokan képesek, ezért az eredményességben a kokszhasználat
(és a legmagasabb szinteken a genetika) lesz
a döntő tényező, miközben mondjuk 35 méterről a kapuba betalálni attól
senki sem fog többször, hogy beszed és beszúr minden lófaszt.
Forrás: Reddit |
Éppen ezért az orrba-szájba nyomatott reklámok a testépítés
világában kettős káros hatással
bírnak. Frusztrált, önmagukkal örökké elégedetlen embereket gyártanak, ahogy
minden reklám, akik egyrészt fogyasztóivá
válnak olyan termékeknek, amelyekre lehet, hogy voltaképpen semmi szükségük, másrészt akiknek
igazán jól sikerült megfertőzni az elméjét, azok még veszélyes és illegális eszközöket, doppingszereket is igénybe fognak
venni, hogy megvalósítsák az ideát, amit pénzéhes emberek az álmukká
tettek.
A megoldást én abban látnám, ha a gyártók végre
felelősségteljes magatartást folytatnának, és kidolgozott, izmos, de naturálban is elérhető, reális fizikumokkal
reklámoznák a kiegészítőiket. Vagy ami még jobb, nem raknának senkit a hirdetésekre sem fénykép, sem bármilyen más
grafikus formában, csupán néhány igaz, nem túlzó, nem félreérthető
állítással jellemeznék az adott terméket. Lehet, hogy ez csökkentené a
profitot, visszavetné az eladásokat, és az egész iparág mára erősen felgyorsult
térnyerése is valamelyest visszaesne, azonban úgy gondolom, néhány milliónyi forint kiesést a
gyártóknál senki sem nevezhet nagy árnak egy lelkileg és ezáltal testileg is
egészségesebb társadalomért.